środa, 12 grudnia 2018

Domori Trinitario Assoluto ciemna 100%


Długo zwlekałam z otwarciem tej tabliczki. Domori Trinitario Assoluto 100% to ostatnia czekolada tej włoskiej firmy, która pozostała mi z zakupów w sklepie Sekretów Czekolady jeszcze sprzed ponad roku. Wcześniej wypróbowałam już pozostałe propozycje z serii blendów Trinitario (70%, 80%, 90%) i jakoś nie mogłam zebrać się do degustacji setki. Myślę, że w dużej mierze utrudniała mi to gramatura. Stówka, która liczy sobie 75 g rzadko kiedy jest do rozpracowania podczas jednego podejścia, a mój entuzjazm wobec tak mocnych czekolad ostatnimi czasy mocno spadł. Gdy piszę tę recenzję, moja opinia na temat Assoluto jest w zasadzie jeszcze niepełna - zostało mi jej jeszcze trochę, gdyż eksploruję ją drobnymi kroczkami. Być może dopiszę tu jeszcze parę zdań. Tymczasem skupię się na głównych nutach, jakie wyłapałam podczas pierwszych podejść do niej.


Pierwsze skojarzenie w sferze zapachu to pumpernikiel z miodem oraz pieczone banany. Zapowiadało się ciężko, gęsto, z syropową słodyczą. W ustach otwiera się miliardem barw goryczy i kwaśności, lekko muśniętych jedynie iluzją słodyczy. Rozpuszcza się powoli, nigdzie się nie spieszy. Ma w sobie ciężkość ziemi, dymu, drewna, chleba. Jednocześnie mocno przyciska do ziemi, z drugiej strony dym unosi nas gdzieś wyżej. Jasności nadają roślinne nuty łodyg i liści, odrobinę zbutwiałe... czyli i tak ciągną nas w dół.

Myśleliśmy o zjełczałym chlebie, drewnianej łyżce do miodu uwędzonej w dymie, desce do krojenia mięsa ociekającej mięsnym sokiem. Te nuty stanowiły ciężką, mroczną bazę. Dalej pojawiały się owocowe impresje: niedojrzałe jabłko, usmolony banan zakopany w kwaśnej ziemi, aromatyczna skórka od cytryny.


 Wyraziście, mocno i... nie tak błogo, jak potrafi to zrobić Domori. Blend Trinitario niesie przez to ze sobą pewną ułomność. Być może uda mi się jeszcze coś dopisać do tej recenzji po kolejnych podejściach, lecz... na pewno nie będzie to jedna z moich ulubionych Domori, a także setek w ogóle. Wolałabym coś... wznioślejszego.

Skład: miazga kakaowa.
Masa kakaowa 100%.
Masa netto: 75 g.
Wartość energetyczna w 100 g: 625,5 kcal.
BTW: 14,5/53,5/15,5

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz