środa, 23 marca 2022

Millésime Mexique Terroir Soconusco Chiapas 2018 Criollo Chantuto ciemna 80%


Już jakiś czas w moich zapasach czekało kilka tabliczek belgijskiej marki Millésime, które kupiłam w sklepie Sekretów Czekolady. Każda nowa marka do wypróbowania mnie ciekawi, ale na jakiej skupić się najpierw, gdy w kolejce tyle świeżych doświadczeń? W końcu pewnego jesiennego wieczoru postanowiłam sięgnąć po moją pierwszą Millésime. Pamiętam, że zakupiłam ją wraz z indyjską koleżanką przez wzgląd na pochodzenie ziaren. Meksyk jest jednym z krajów pochodzenia ziaren, który szczególnie mnie intryguje. W tym wypadku, mamy do czynienia z efektem zbiorów odmiany Criollo Cantuto w 2018 roku, w Soconusco w stanie Chiapas.


Tafla jest urzeźbiona tak, iż malowniczo odbija się na niej światło. Jest przy tym niby cienka, ale jednak masywna - w ciekawy sposób obmyślono jej formę. Pachnie słodko jak na 80% kakao - śliwkami w miodzie, zakalcem i mięciutkim ciastem jogurtowym.

Niby sucha i ściągająca (80%), a jednak rozwija przed nami sporo mokrej owocowości. Zderzenie tych dwóch kontrastów towarzyszy przez całą rozciągłość degustacji. Przychodzą skojarzenia z suszonym jabłkiem, które nadal zachowało w sobie wiele rześkości. Pojawia się tak lubiany przeze mnie w meksykańskich ziarnach wyrazisty akcent surowych ziaren kakao, tutaj posłodzonych syropem z agawy. W czekoladzie kryje się mnóstwo pierwotnej żywiołowości; cierpka ziołowość walczy z soczystą owocowością, co przypomina przeistaczający się wczesną jesienią ogród, w którym dojrzewanie owoców przeplata się z nieuchronnym przemijaniem. Mocna strukturalność tabliczki skojarzyła mi się z łodyżką od natki pietruszki - nie zaś z samą natką, która byłaby już zanadto aromatyczna. Pod koniec szczególną rolę odegrały nieprażone i niesolone orzechy arachidowe wymieszane z orzeszkami piniowymi - mój Mąż zwrócił uwagę na akcenty jakby kartonowe. Nie da się ukryć - podróż do Meksyku pod kuratelą Millésime to wielobarwna, fascynująca opowieść.


Skład: ziarna kakao, cukier trzcinowy, tłuszcz kakaowy.
Masa kakaowa min. 80%.
Masa netto: 70 g.
Wartość energetyczna w 100 g: 564,76 kcal.
BTW: 8,28/44,76/32,28.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz