sobota, 2 marca 2019

Duffy's Guatemala Rio Dulce ciemna 70%


Gdy przyszedł czas na degustację kolejnej czekolady angielskiej marki Duffy's, nie posiadałam się z radości. Dotąd wszystkie próbowane tabliczki spod ich skrzydeł, kupione w sklepie Sekretów Czekolady, okazały się wprost wyśmienite. Gwatemalskie ziarna Criollo nabywane przez Xoco, użyte zostały do stworzenia ciemnej czekolady Rio Dulce 70%, której nazwa ("słodka rzeka") pochodzi od nazwy rzeki przepływającej w okolicach plantacji. Jak zaznacza producent, ziarna leżakowane są przez 3 miesiące przed zmieleniem ich, co sprawia, iż bukiet smakowy z szorstkiej pieprzności przemienia się w filuternie pikantny miód. Profil smakowy został ogółem scharakteryzowany jako połączenie miodu, czarnych porzeczek, ziemi i przyprawowego finiszu. Akademia Czekolady nagrodziła Rio Dulce złotem w 2016 roku. Nie miałam argumentów ku temu, by podchodzić do gwatemalskiej Duffy's mniej entuzjastycznie.


Rio Dulce o ciepłym i soczystym odcieniu brązu, pachniała słodyczą tropikalnych owoców oraz łagodną pikantnością gorącego mleka doprawionego cynamonem. Kawałek czekolady włożony do ust rozpuszczał się błogo i głęboko, z typową dla Duffy's gładkością, w którą można się zapaść. Ona zaś uroczo łączyła się z cieniem przyjemnie szorstkawej struktury, której za to można było się złapać, by zupełnie nie zatracić się w tym zapadaniu. Czułam się tak, jakbym żuła miodowego melona lub bardzo miąższystego arbuza, ewentualnie soczystą, lecz zbitą pomarańczę. Pomyślałam również o owocu barajó, którego miałam okazję próbować w Ekwadorze.

Gwatemalska Duffy's przewrotnie łączyła w sobie bogatą słodycz z uwodzicielską pikantnością. Jadłam ją i porównywałam do miodowo-mlecznych karmelków, muśniętych cynamonem i chili. Nigdy nie spotkałam podobnych cukierków, ale Rio Dulce doskonale mi je zobrazowała. To była taka "brudna" karmelowość, rzeczywiście nieco ziemista. Do tego tropikalna owocowość połączona była z tym przywracającym równowagę elementem, gdy zanurzając zęby w pozornie nieskończonym soczystym miąższu dojrzałego owocu, ostatecznie natrafiamy na mięsistą i zupełnie odmienną w smaku skórkę.



Cóż można więcej napisać ponadto, iż Duffy's totalnie zaskarbia sobie moje serce, wraz z każdą kolejną czekoladą. Rio Dulce, tak jak wcześniej degustowane Duffy's jest godna polecenia wszystkim fanom Prawdziwej Czekolady, którzy mają ochotę na niewypowiedzianą kakaową błogość.

Skład: ziarna kakao, cukier trzcinowy, tłuszcz kakaowy, lecytyna słonecznikowa.
Masa kakaowa min. 70%.
Masa netto: 60 g.
Wartość energetyczna w 100 g: 587 kcal.
BTW: 8/41/47

1 komentarz: